ATC på Banverkets banor? (Bana)
Men att man kan söka dispens innebär väl inte också med automatik att man också får dispens? Vilka villkor ska uppfyllas för att man ska kunna få dispens? Sedan det här med att det blir så tillkrånglat kanske i paraktiken också innebär att man inte kan få dispens...och det kanske också är det som är meningen!
Sedan kan man ju givetvis vända och vrida på den här frågan och tycka att det kanske är sundare att inte medvetet försöka få dispens för att sänka säkerhetsnivån, utan istället ta fram en lämplig utrustning för de museala dragfordonen, kanske inte ens en hel ATC utan en utrustning tillräcklig för att tillgodose TPS krav på en miniminivå av ATC?
Det kanske är det som TPS tillkrånglade regelverk vill få oss att egentligen tycka och göra? Sådana här utrustningar kanske kan göras mobila i bemärkelsen att man kan flytta dem mellan fordonen? Men som sagt om det här blir verklighet redan om två månader så kan man ju säga att vi nu inte är ute tio över tolv utan snarare halvett!
218
Om man vill så går det väl att väcka opinion genom att vid arrangemang utlova "ånglok om ATC-dispens erhålls, annars el/diesellok"?En dispensvariant vore väl att få köra med ett ånglok framför ett atc-utrustat el/diesellok (som mest bara är aktiverat och bemannat men inte driver (om det inte skulle behövas))? Kan man "säga åt" ATC-utrustningen att korta av alla sträckor med en loklängd?
Spelar ingen roll; du kan ändå inte säga åt den att tolka signalbeskedet "stopp" som "kör" (när första loket passerar går ju signalerna till stopp).