ATC på Banverkets banor? (Bana)
Hur är formuleringen av deras uppdrag? Om det skulle vara så att endast den komersiella trafiken nämns i deras uppdrag så skulle de ju tyvärr faktiskt göra fel om de ändå tar hänsyn till museitrafiken, eller?
En intressant fråga är om man kan få någon "generell kulturmyndighet" att ta på sig att knuffa på transportstyrelsen och/eller de som formulerar transportstyrelsen?
Det regleras i lag eller förordning, amningshjärnan har slagit till så jag kommer inte ihåg vilket det är!
Det finns vissa punkter som måste vara med i en konsekvensbeskrivning när nya lagar/föreskrifter/regler ska införas, bland annat miljö, ekonomi och extra viktigt är hur det slår mot små företag. Inget krav påa tt beskriva hur det slår mot ideellt drivna föreningar, med andra ord.
När jag var med och träffade kulturrådets ordförande förde jag fram ett förslag om att det även bör införas kulturvinkel i konsekvensanalyserna/-beskrivningarna eftersom vi inte kan likställas med små företag. Ordföranden skrev en skriftlig fråga för skriftligt svar om det och frågan och svaret kan ni läsa här:
[link=http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=67&dok_id=GV11545]Frågan[/link]