Hur hanterade men oregelmässigheter vid SJ innan TAM? (Signaler/säkerhet)
Innan SJ införde tåganmälan med telegraf, kördes trafiken med hjälp av tidtabell. Hur hanterades detta i praktiken, i synnerhet vid allehanda oregelmässigheter som kunde uppstå? Om det exempelvis var ett tidtabellslagt tågmöte vid en station och ena tåget aldrig dök upp, hur agerade man då?
Jag vågar en gissning på att man gjorde på ett sätt som liknar det senare upplägget i "krigs-säo".För övrigt hade väl amerikanarna något sådant upplägg som standard, baserat på att alla skulle ha rättgående ur och att det var tydligt hur sent tåg fick avgå från varje station.
För USA kan ju sägas att deras system att köra efter tidtabell ledde till ett antal förskräckliga olyckor .
För Sverige kom elektrisk telegraf i stort samtidigt med järnvägen. Första telegraflinjen mellan Stockholm-Uppsala kom 1853 och telebraf blev helt nödvändigt för järnvägen. . Redan 1866 hade man öagt ut en helt funktionsduglig kabel under Atlanten och världen knöts ihop tätare.
Långt tidigare än den elektriska telegrafen fanns optisk telegraf med t.ex semaforer.
Och. telegraf dominerade rätt länge för snabba kommunickationer, när telefonen kom trodde man att det skulle bli en rolig leksak men inte mer.