MYJ tvåaxliga personvagnar (Fordon: vagnar)
Erik Sundström skrev 1977 en artikel Tåg om Treaxliga personvagnar av Tysk tillverkning, sidan 143 - 148.
Han skriver där att
"Malmö - Ystads järnväg köpte sex vagnar nr 312 - 317 litt C4. MYJ hade tidigare mycket dåliga erfarenheter av långa länkaxelvagnar, speciellt litt C5 från Ljunggrens med axelavstånd 9 m, vars gång var sådan att fönsterrutor, värmeelement och resgodshyllor skramlades loss.
Erfarenheterna ?? de treaxliga tyska vagnarna var så uppmuntrande att MYJ på försök lät bygga om även tre litt C5 till treaxliga på 1920-talet, men utan större framgång, troligen beroende på den större längden. Vid mitten av 1930-talet övervägde -- olika lösningar --- men valde en typ av fjädernävar med spiralfjädertillsats som BJ hade.
Vagnarna litt C4 vållade inga större problem och gick kvar som treaxliga till förstatligandet.
---
Vid förstatligandet blev de EC3c 9187 - 9192."
Som jag tolkar Erik hade MYJ som mest nio treaxliga personvagnar, sex C4 köpta från Tyskland av preussisk typ och tre C5 ombyggda på egen verkstad.
Eriks uppgifter verkar avvika en hel del från tidigare anförd källa. Vilken som är mest rätt kan jag inte avgöra.
/Olof