MYJ tvåaxliga personvagnar (Fordon: vagnar)
Tack för svar och kommentarer. Bedrev själv lite detektivarbete igår kväll, tittade igenom vagnskorten för MYJ och kom då fram till följande;
321 byggd av Görlitz 1921, ombyggd till treaxlig vagn 1928
322 byggd av Ljunggrens 1914, ombyggd till treaxlig vagn 1924, åter till tvåaxlig vagn 1940
323 byggd av Görlitz 1921, ombyggd till treaxlig 1929/30
324 byggd av Ljunggrens 1914
Dessa kort, liksom Thomas Tells och Jan Frelins uppgifter, innebär att jag nu är införstådd med vagnarnas bakgrund. Dock återstår någon fråga och slutsats;
- Varför återfinns inte MYJ i Särtryck 77 medan YJ gör det och då med vagnar som ägts av MYJ?
- Två vagnar byggdes av Ljunggrens, nr 322 och 324, bägge år 1914 medan två byggdes av Görlitz, nr 321 och 323 år 1921, alltså sju år senare, men varför denna interna ologiska numrering?
- Tre av de fyra vagnarna byggdes om till treaxliga, nr 322 år 1924 (återställd till tvåaxlig år 1940), nr 321 år 1928 och nr 324 år 1929. Ingen uppgift finns i vagnskortet för nr 324 att ombyggnad av denna vagn skett, men när återställdes de två Görlitzvagnarna till 2-axliga?
Ola Ahlström
Malmö