Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 Avtal och överenskommelser om trafiken Haparanda-Torneå - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

Avtal och överenskommelser om trafiken Haparanda-Torneå (Arkiv/forskning/litteratur)

av Göran Kannerby, Saturday, May 06, 2023, 07:31 (750 dagar sedan) @ Mattias Månsson

Upprinnelsen till hela inlägget var ett möte i vilket företrädare för både Trafikverket och Transportstyrelsen ingick, men kunskapen om de speciella omständigheter och överenskommelser som reglerar trafikeringen i fråga var minst sagt begränsad hos de personer som deltog.

Jag har fått tag på säkerhetsplanen för Haparanda (Hp), TDOK 2021:0077 datum 2021-03-17, version 1.0. I denna sägs inte ett ord om den gränsöverskridande trafiken och hänvisningar till giltiga överenskommelser saknas, vilket är högst anmärkningsvärt även med tanke på att tågklareraren behöver känna till de bestämmelser som gäller för spåren hen övervakar. För mig är det ett stort mysterium hur man resonerar i Sverige i denna fråga. Är detta trafiksäkerhet?

Pappret BRNF 900.010 hittade jag för övrigt i ett finskt arkiv.


Inte förvånad att det är dåligt uppstyrt tyvärr!

Ställ frågan formellt till TRV, då "tvingas" någon ta i frågan. Möjligen finns en lokal instruktion på Trafikcentralen i Boden!


Det är säkert lika detaljerat uppstyrt som hur trafikledning inkl tåganmälan på sträckan Storlien-Kopperå fungerar…

Fast där har man flyttat ut Storliens infartssignal så att linjen blir helt norsk, således gäller norska regler fullt ut.

Tidigare var det lite konstigt eftersom begäran hos tkl Storlien skedde enligt svenska regler, medan norska regler gällde för begäran på den norska sidan. En komplikation är att norska regler bara tillåter en trafikverksamhet, så om det begärdes mer än en hos tkl Storlien fick denne hela ansvaret för att ha koll på att alla avslutades innan de kunde anmälas avslutade hos den norska kollegan.


Hela tråden:

 


Time: 251
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1077
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1261
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 7467

[x]
[*]