Avtal och överenskommelser om trafiken Haparanda-Torneå (Arkiv/forskning/litteratur)
Upprinnelsen till hela inlägget var ett möte i vilket företrädare för både Trafikverket och Transportstyrelsen ingick, men kunskapen om de speciella omständigheter och överenskommelser som reglerar trafikeringen i fråga var minst sagt begränsad hos de personer som deltog.
Jag har fått tag på säkerhetsplanen för Haparanda (Hp), TDOK 2021:0077 datum 2021-03-17, version 1.0. I denna sägs inte ett ord om den gränsöverskridande trafiken och hänvisningar till giltiga överenskommelser saknas, vilket är högst anmärkningsvärt även med tanke på att tågklareraren behöver känna till de bestämmelser som gäller för spåren hen övervakar. För mig är det ett stort mysterium hur man resonerar i Sverige i denna fråga. Är detta trafiksäkerhet?
Pappret BRNF 900.010 hittade jag för övrigt i ett finskt arkiv.
Inte förvånad att det är dåligt uppstyrt tyvärr!Ställ frågan formellt till TRV, då "tvingas" någon ta i frågan. Möjligen finns en lokal instruktion på Trafikcentralen i Boden!
Det är säkert lika detaljerat uppstyrt som hur trafikledning inkl tåganmälan på sträckan Storlien-Kopperå fungerar…
Fast där har man flyttat ut Storliens infartssignal så att linjen blir helt norsk, således gäller norska regler fullt ut.
Tidigare var det lite konstigt eftersom begäran hos tkl Storlien skedde enligt svenska regler, medan norska regler gällde för begäran på den norska sidan. En komplikation är att norska regler bara tillåter en trafikverksamhet, så om det begärdes mer än en hos tkl Storlien fick denne hela ansvaret för att ha koll på att alla avslutades innan de kunde anmälas avslutade hos den norska kollegan.