Avtal och överenskommelser om trafiken Haparanda-Torneå (Arkiv/forskning/litteratur)
Nja. I dagens del K2 av linjeboken som reglerar passage av landsgränsen saknas merparten av det som tidigare fanns där (motsvarande BRNF 900.010) om jag kommer i håg rätt. Detta har lett till man på svensk och finsk sida har delvis skilda uppfattningar om de regler som gäller. Den finska uppfattningen hittar man i Jt kapitel 14.11. Min bild förstärks således att man på svensk sida ensidigt har förändrat de överenskomna trafikreglerna utan att förhandla och komma överens om detta med den finländska avtalsparten i enlighet med art. 2 st. 4 och art. 7 i 1924 års överenskommelse. Jag har efterlyst ett förhandlingsprotokoll men ett sådant har inte ännu låtit sig hittas. Förhoppningsvis förmår kontra-henterna förhandla fram en fungerande och rimlig lösning som möjliggör både kommersiell och museal järnvägstrafik över gränsen till samhällets och invånarnas allmänna båtnad oavsett om man bor öster eller väster om floden.
Instämmer! När linjebokens del K2 ändrades och bakgrunden vet jag tyvärr inget om.