Eddavägslinjen och Näsbyparkslinjen i juni 2023 (Bana)
Här kommer en omgång nytagna bilder som komplement till Björns bilder.
Djursholms Ösby stn, lokalställverket, juni 2023. Om jag inte minns fel är det nästa år 40 år sedan detta ställverk togs ur bruk.
Djursholms Ösby stn, utfarten mot Näsbypark, juni 2023. Jag har tidigare visat Björns bilder av denna utfart omkring 1970. Det går knappt att känna igen sig.
Hpl. Slottsvägen, äldre belysningsarmatur, juni 2023. Den här armaturen missade jag helt när jag gjorde mitt bildreportage från Eddavägslinjen 2019.
Hpl. Djursholms Framnäsviken, passagen från plattformen till trappan upp till Skandiavägen, juni 2023. Det var här som min mamma och jag gick av tåget en majdag 1968 och sedan gick uppför trappan, vilket ännu i dag är mitt starkaste järnvägsminne från barndomen. Hamnspåret låg kvar då, i alla fall delvis, men den sänka som det spåret gick genom är i dag helt igenfylld.
Hpl. Djursholms Framnäsviken, juni 2023. Tack vare forumexpertisen har jag lärt mig att det var 1962 som Framnäsviken formellt nedklassades från station till hållplats. På slutet fanns det en väntkur av bussmodell här. Är det någon som vet när Sigge Cronstedt-kuren försvann?
Vägporten, juni 2023. Det här är banans viadukt över Ymervägen. I dag är det gång- och cykelväg med ordentliga räcken och träunderlag på viadukten, men när jag gick över här i samband med att jag gjorde min första banvallsvandring vid 13 års ålder 1977 var det bara ett lågt räcke på ena sidan, inget räcke alls på den andra sidan och ganska stora avstånd mellan sliprarna. Ändå vågade jag gå över.
Hpl. Näsby allé, juni 2023. Vi hade tidigare en diskussion om stavningen av Näsby allé och Näsbypark. Noterbart är att det också finns en lite äldre skylt på plattformen där hållplatsnamnet stavas Näsby Allé med versal på allé.
Näsbypark stn, stationsnamnsskylten, juni 2023. På Wikimedia Commons finns det en bild från 2014 av en numera borttagen äldre skylt: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:N%C3%A4sby_Park_2014.jpg. Notera att den har stavningen Näsby Park.
Näsbypark stn, juni 2023. Här har en del förändrats sedan Björn var där och dokumenterade. Den mest påtagliga förändringen är att rundgångsspåret är borttaget. Är Näsbypark station eller hållplats numera? SL brukar mig veterligt inte göra den åtskillnaden, men eftersom rundgångsspåret är borttaget skulle stationen ha kunnat bli nedklassad till hållplats. Vad säger forumexpertisen?
/Peter Bolin