Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 Eddavägslinjen och Näsbyparkslinjen i juni 2023. Tattby - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

Eddavägslinjen och Näsbyparkslinjen i juni 2023. Tattby (Bana)

av Leif B, Sunday, June 25, 2023, 16:00 (695 dagar sedan) @ ztenlund

Är Näsbypark station eller hållplats numera? SL brukar mig veterligt inte göra den åtskillnaden, men eftersom rundgångsspåret är borttaget skulle stationen ha kunnat bli nedklassad till hållplats. Vad säger forumexpertisen?


Enkelt besvarat eftersom banböckerna finns på nätet:
https://rtcon.se/downloads/ban/Banbok%20f%C3%B6r%20Roslagsbanan%20v11.pdf

Näsbypark har infsi angivet åt ena hållet, respektive utfsi och stationsgräns angivet åt motsatt håll (tillägg: förutom markering med tjock linje då).


Teoretiskt skulle kanske en bana kunna sluta med en hållplats, men har det någonsin förekommit? Jag syftar alltså på att banans ändpunkt är en hållplats, inte att enbart trafikeringen vänder vid en hållplats.


Ja, Saltsjöbanan gjorde det vid Solsidan fram till 2015.


Till saken hör förstås att det bara är ett tåg ute på grenbanan i taget och den har i "modern" tid saknat all form av möjlighet till möte. Det blir det dock slut med när man har byggt mötesspår vid Tattby (igen, det fanns ju en gång i tiden) och använder det.

Jag antar att ändringen till station och fullödig linjeblockering även på grenbanan föranleddes av den planerade ATC-installationen?

Jag funderar på om spår 2 i Tattby någonsin användes som mötesspår? Jag har svårt att se något behov med dåtidens tågtäthet. Jag tror att det var ett rent lastspår även om det hade växlar i båda ändar. När stationen skulle byggas var det i alla fall inte tänkt någon plattform vid spår 2.

Detsamma verkar f.ö. gällt för Solsidan.


Hela tråden:

 


Time: 231
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1158
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1241
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2639

[x]
[*]