Vagnvågen i Hagfors (Byggnad)
En fundering: I Deje fanns ju också vagnvåg för att väga vid påkörning av lastade normalspårvagnar med skrot till "transportörerna" mot Hagfors som överföringsvagnarna kallades på NKlj. Där kunde man vad jag såg om vagnen var snedlastad via 2 visarinstrument på omlastningsmagasinets vägg samtidigt som den vägdes innan påkörning. Detta skedde på samtliga vagnar som skulle mot Hagfors. Det var så som jag fick höra av växlingsledaren för NKlj-tåget
Göte(ev. Gösta) Andersson vid min resa Hagfors-Deje t.o.r. sista veckan innan nedläggning med framlidne lokföraren Bror Henriksson. Kanske den funkade på samma sätt i Hagfors?? Tänker jag rätt eller har jag hört fel? Balansen på de lastade vagnarna var nog väldigt viktig under transporten från A till B för annars förelåg väl tipprisk??
tobbe