Tre frågor i repris och en ny (Fordon: vagnar)
Jag har under åren ställt några frågor som jag inte fått svar på och som därför troligen är alltför svåra. Frågorna gällde målning och märkning av en godsvagn och två personvagnar, här kommer dom i repris, och så en fjärde fråga, i ett nytt försök;
1. WÖJ hade ett antal smalspåriga personvagnar levererade 1888 från Ljunggrens M.V. men hur var dessa vagnar märkta? Hur och var var individ- och klassmärkning placerad? En ofta publicerad bild visar dessa vid Hästholmens hamn finns på Digitalt Museum, JvmKAFR00690.
2. En kombinerad post- och tredjeklassvagn finns avbildad på en intressant bild på digitalt museum, JvmKDAJ01704, som bland annat har texten "P.F.J. Lok N:r 1 Med tågsätt". Hur var denna vagn märkt och målad
3. En tidig malmvagn från GDJ finns avbildad i ritning i "Godsvagnsboken" på sidan 111. Hur var denna malmvagn märkt och målad under sin tidiga tid hos GDJ?
4- I boken "Från inlandet till kusten" av Rolf Stén finns en ritning på sidan 7 och ett foto på sidan 147 på de 24 malmvagnar som levererades 1875-78 till DONJ från Kristinehamns mekaniska verkstad. Av dessa blev fyra 1891 ombyggda till resgodsvagnar men min fråga gäller hur många av de ursprungliga 24, och i så fall vilka, var bromsade och hur var malmvagnarna märkta och målade?
Ola Ahlström
Malmö