Ett svar på fråga 4 (Fordon: vagnar)
Vid besiktningen av 8 av vagnarna i Kristinehamn 14 mars 1875 framgår det av protokollet att:
pkt 4:Som kreosotfernissan (troligen "färgen" ) ej har hunnit torka, så äro vagnarnas vigt och lastförmåga ej utsatta.
Å de den 13de dennes besiktigade 4 st bromsvagnarna... Inte heller dessa är märkta.
28 februari 1879 besiktigas ytterligare 10 vagnar, varav två med broms.För dessa gäller att "Wigt" och "Lastförmåga" är angivna på särskilda plåtar "fästade på wederbörlig ställen å wagnarne".
I november 1882 finns 24 vagnar, nr 1-24, alla tillverkade av Kristinehamn, varav 9 är med broms. De saknar alla järnvägens signatur, uppgifter om vigt o lastförmåga, samt revisionsdatum.
På grund av koncessionsskäl delar man under en tid administrativt upp järnvägen:
31 januari 1891 är wagnarna 1-16 märkta L.W.J, Linghed-Wintjern.Nr 17-24 är märkta W.B.J, Wintjern-Lilla Björnmossen.
I augusti 1892 är det bara 20 M-vagnar kvar, varav 9 med broms. 4 vagnar ombyggda till finkor.
Någon gång kring 1909 säljer man 6 vagnar till Hå-Vallvikbanans byggnad.
https://dms-cf-03.dimu.org/image/03349SCUBf7d?dimension=800x800
På bilden syns en av de sålda vagnarna vid en SJK-resa på Hå-Vallvik. Bilden är inte från GFJ som anges i Digitalt museum
År 1926 slopas 18 vagnar, varav 5 med broms.
Så vad är svaret om märkning o målning? Någon form av kresot, vilket senare kan ha ändrats, kanske till trätjära tex? Märkningen beror av epok. Före 1882 troligen LWJ, 1882-1892 troligen ingen märkning och efter 1892 LWJ resp WBJ. Några år senare är det oklart om märkning fanns. Möjligen D.O.N.J en bit in på 1920-talet. Troligen slets virket snabbt och man brydde sig inte om märkning, några av vagnarna var redan då bangårdsvagnar.