Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 38. Inte linjeblock - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 38. Inte linjeblock (Bana)

av Överkörmästaren, Sunday, September 10, 2023, 19:00 (538 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Så, varför hade det behövt bli vut med hjälptåg där i Österskär?


Såvitt jag begriper finns det två möjliga lösningar:

1. Ta sig vidare för egen maskin, eller möjligen rulla med tyngdkraftens hjälp

2. Vut med hjälpfordon


Och det baserar du förstås på att Österskär var obevakad station. Dock gällde ju ett antal specialbestämmelser för denna sträcka, så det behöver inte nödvändigtvis ha varit exakt som på SJ. Vi får väl se om någon kan red ut det.

Om hjälpfordon behövdes till tåg i Kårsta var det på senare år tillåtet att återkalla tågets körtillstånd och köra tåg i motsatt riktning fram till infartssignalen sedan föraren stoppställt denna.


Vid SJ/Banverket hanterades hjälpfordon på samma sätt som annars, dvs det var fullt möjligt att begära det, men sedan flyttade man inte tåget vidare förrän hjälpfordonet kommit fram.

En förutsättning för att slutstation skulle kunna vara obevakad var att det fanns infartssignal med spårledningsberoende.

Det undrar jag. T ex Simrishamn hade väl inte spårledning vid plattformen?


Hela tråden:

 


Time: 263
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1235
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1489
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 3036