Om vägskyddssignal/V-signal -- forts. (Järnväg allmänt)
Hej!
Då återstår att berätta lite mer om V-försignalens historia!
Kom dessa samtidigt med V-signal?
Tror jag har sett minst fyra olika modeller på dessa!
- Gammal "tunn" modell med små ljusöppningar a´la huvudsignal och klen uppbyggnad med en
kopplingsdosa nedanför plåtskärmens framsida. (Kanske lika gammal som V-signalens år 1951?)
- En "grov" helsvart, kraftig modell med rejält stora, långa solskyddsskärmar över de stora
ljusöppningarna som troligen var från slutet av 60-talet. Kanske av fabrikat NIFE?
Hade även "torntoppar" baktill på de tre dosorna på baksidan av ljusen. Väldigt speciell!
(Den enda av denna modell som jag har sett fanns fram till 2012 på Lysekilsbanan och
förvarnade övergången vid Häller / Nolby nån km söder om Brastad, endast från det hållet.
Tillkom troligen efter att en dödsolycka med traktor och släp skedde där 1967).
- En "sedvanlig" modell som iallafall har funnits sen länge, över 50 år, och som ser ut som
landsvägens kastljus med månvit "slöblink" fast med orangea lampor.
- LED-versionen av "den sedvanliga" med modernare ljusteknik, men samma utseende.
(Alla tre andra modeller utbytta till denna LED-typ på Lysekilsbanan 2012).
- Finns det en ny version med ALEX?
Samtidigt som landsvägens skyddssignaler fick vita reflexer runt skärmarna, så fick V-försignalerna gula dito. När skedde detta? Var det på 90-talet?
Vill minnas att blinken förr var väldigt intensiva! Hela 120 blink i minuten!
Försignalering hade väl då 60 blink i minuten? Sen ändrades alla till 80 blink!
När skedde detta? Var det redan på 80-talet eller blev det lite senare?
Kul om nån vet detta!
Mvh Micke.