Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 "Nästan påbörjade" eller aldrig avslutade... - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

"Nästan påbörjade" eller aldrig avslutade... (Bana)

av Christer Fredriksson @, Sunday, July 19, 2009, 18:18 (5707 dagar sedan) @ Baloo

Några järnvägsförslag i FLJ närområde:

[b]Rya - Wäng,[/b]
dvs en sidobana från FLJ grusgrop vid Rya till Wängs Torfströfabrik.
Växel och en bit sidospår anlagts av FLJ vid Rya, som snart fick tagas upp
igen, pga att AB Wängs Torfströfabrik gick i konkurs.

[b]Björnhyttan - Saxberget,[/b]
dvs en sidobana från FLJ station Björnhyttan till Saxbergets koppar-, zink-,
bly- och järngruvor.
Kostnadsförslag och ritningar framtagna, men inget arbate påbörjats, det blev
pråmtrafik på sjön Vessman fram till Ludvika till 1930-talet då man började
utlastningen med lastbil till Björnhyttan till dess gruvan nedlades.

[b]Lindesberg - Valskog,[/b]
en bana för att slippa de höga fraktkostnaderna på ÖKJ för malm och trä från
FLJ trafikområde till Oxelösund.

[b]Nora - Guldsmedshyttan,[/b]
en bana för transport av malm från Bergslagen och FLJ via NBJ och Otterbäcken.

[b]Grängesberg - Björnberget,[/b]
en bana för utlastning av järnmalm från Björnbergets gruvor till Grängesberg.
Både normalspår och smalspår diskuterades, men det slutade med linbana mellan
Björnberget och B:s Grängesbergs station och ett förbindelsespår mellan BJ
och FLJ stationer i Grängesberg. I och med att linbanan anlades upphörde man
att trafikera rallbanan från Björnberget till Jankviken vid sjön Södra Hörken
och vidare med pråm till Hörks/Silverhöjdens hamn vid sidobana från
Hörks/Silverhöjdens station. Denna rallbane - pråmled ägdes av Klotens AB och
kallades allmänt för 'Trafikleden Björnberget - Hörks'. Denna rallbana anlades
med gammal järnräls från BKJ och var smalspårig, troligen 750 mm.
Banan underhölls av BKJ Banmästare, som ansvarig, med personal från gruvorna.

[b]Ställbergs gruvor - växel i BJ huvudspår,[/b]
en bana för utlastning av järnmalm via Göteborg och Gävle, samt för att pressa
fraktpriserna på TGOJ till Oxelösund och Köping. Detta spår kostnadsberäknades
och banvallen schaktades samt spåret utlades, men växeln fick ligga bredvid
BJ huvudspår. Det blev aldrig aktuellt att frakta malmen via BJ.

Det fanns flera förslag till banor som berör de fd TGOJ-banorna, men de var
mera på förslagsstadiet.


Hela tråden:

 


Time: 201
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 846
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 942
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2000