lite uppslag - hmm...eller!? åsså! (Bana)
Såg nånstans i går (som jag inte hittar nu) att man gick över till gasugnar varvid det stora ved/kol behovet drastiskt minskades, tidsmässigt i den vevan..
har inget exakt år för ombyggnaden, men de flesta bruk som ville leva vidare byggde om sina ugnar enligt Håkan Steffansons/göranssons konstruktion vid denna tiden så det är ett bra argument.:-)
"gasugnar" var att man tog tillvara hyttgaserna och ledde in dem åter i ugnen för att ta till vara energin vilket gav en besparing på uppemot 40 procent:-) .
långshyttan och horndals bruk införde den metoden lite tidigare på 1860-talet men fick ständigt förbättras.
metoden hade funnits sedan sjuttonhundratalet, men då kunde man inte konsten att hindra mindre gasexplosioner i smältan så man sparade bara upp till 10 %:-P .
det var f.ö i en sådan ugn som göransson några mil västerut lyckades med en blåsning enligt bessemers metod vilket gav b.la hofors en ledande roll i ståltillverkningen.
skall kolla om man byggde om direkt till den metoden eller om det var en mellanperiod med enbart Steffanson-ugnar
jag kan tänka mig att även detta påverkade banans existens t.ex att malmen som skulle ha fraktats var olämplig för bessemer-ugnar:-|
(ja, kineserna gjorde sånt stål redan kring kristi födelse så vi var inte först:-P :-) )
staffan g kollar vad han kan finna uppe i horndal några mil från hofors :-| :-) :-D