20 kV-matning av Experimentalfältets likriktarstation (Elektrifiering/elektrisk drift)
Det blev aldrig något av med matning från SJ omformarstation i Häggvik, detta var väl mest ett skrämskott för att få Vattenfall att inse att SJ hade ett alternativ. Istället fortsatte man att mata Roslagsbanans likriktarstationer direkt från vattenfalls 20 kV-nät, dock med undantag från Experimentalfältet, som matades från Mörby på en SJ/RB-ägd 20 kV trefaslinje upphängd på extrahöga kontaktledningsstolpar.
Japp, och denna var i drift tills likriktaren i experimentalfältet lades ned, kan det ha varit 1996 eller så? Dvs då likriktaren på Östra Station byggdes.
Likriktaren i mörby var ju tidigare bemannad då fjärrstyrningen för samtliga likriktare och fjärrmanövrerade frånskiljarna fanns där. Lustigt nog ersattes de fjärrmanövrerade frånskiljarna (de som sektionerar kontaktledningsavsnitt mm) med manuella vid upprustningarna på 1990-talet för att det var/är billigare (I inköp & underhåll ja, men händer nåt måste en gubbe åka ut). Vet dock inte hur tänket är idag.
Fjärrstyrningen överfördes senare till en gemensam central för hela SL, antar att det fortfarande är DLC (motsvarande) som övervakar matningen?