Fjärrstyrning av RB:s eldriftanläggningar (Elektrifiering/elektrisk drift)
Likriktaren i mörby var ju tidigare bemannad då fjärrstyrningen för samtliga likriktare och fjärrmanövrerade frånskiljarna fanns där. ......
Fjärrstyrningen överfördes senare till en gemensam central för hela SL, antar att det fortfarande är DLC (motsvarande) som övervakar matningen?
Tog Mörby tillbaka fjärrstyrningen efter att SL tagit över banan?
Fram till 1968 hade likriktarstationerna fjärrstyrts från Mörby, men sedan flyttades fjärrstyrningen till SJ:s driftcentral i Häggvik. Efter att SL tagit över banan var tanken att bryta ut Roslagsbanedelen från Häggvik, och flytta den till någon av de fåtal punkter till vilka SL höll på att centralisera övervakning och styrning av sin eldrift. På sikt var tanken att sköta allt från en enda central [källa: SJ banavdelning, Bak 72/12]
Niklas, vet du om fjärrstyrningen direkt flyttades från Häggvik till SL:s gemensamma central, eller om man för en tid återgick till att bemanna Mörby för att fjärrstyra RB:s likriktare och frånskiljare? Av det ovan nämnda banavdelningsärendet tycks som att fjärrstyrningen från Häggvik realiserats i två steg, genom att centralen i Mörby förbands med ett väljarskåp och tre pulpeter i Häggvik. Den gamla fjärrstyrningen från Mörby till likriktarstationerna fanns kvar, men var gammal och sliten, vilket gjorde den underhållskrävande. Funktionen var dock god, sägs det. Att fjärrstyra likriktarstationer mm indirekt, via befintlig centralutrustning i Mörby, var förstås billigare än att byta ut fjärrstyrningsutrustningen vid alla likriktarstationerna.