omformarstationer (Elektrifiering/elektrisk drift)
Den var dock försedd med stämpel att vykortet inte fick försäljas (jfr texten "Frigiven av försvarsstaben" och liknande på kartor och flygfoton).
Ja, nog rådde länge viss sekretess runt omformarstationerna. I ett s k skarpt
läge vore de ju utsatta mål.
SJ-skolans grundkompendium i Elektrisk tågdrift ca 1980 omfattade 39 sidor.
Förstås beskrivs omformarstationernas uppgift och teknik. Men de redovisas inte individuellt.
Ett enda pressbesök på nya driftcentralen beviljades under min hallsbergstid:
Av Örebro-Kuriren 1978-11-28 (Örebros mindre dagstidning, nu nedlagd). Den enda interiörbilden visar mest skiftets elmästare framför manövertavlan för hallsbergsomformaren - då i gammal teknik. Övriga omformarstationer nämns inte vid namn, bara ungefärliga formuleringar om det övervakade området.
De är nu ingen hemlighet längre efter beskedet från BV Försvar (Se tidigare i tråden). De är Sköldinge, Hallsberg, Jakobshyttan, Frövi, Avesta Krylbo, Kristinehamn, Kil och Ottebol. Kristinehamn och Ottebol var redan förut fjärrstyrda från Kil och Jakobshyttan från Hallsberg. Personalminskningen
vid centraliseringen till H. uppgick ändå till ca 15 man.