omformarstationer (Elektrifiering/elektrisk drift)
.... Samlade listor över omformarstationerna fick länge inte utges, av totalförsvarsskäl. Detta förbud hävdes först efter kalla krigets slut.
Jag skulle vilja ha referens till dessa uppgifter.Speciellt intressant när förbudet upphävdes. Referens, datum, organisation/myndighet som tog detta beslut.
Det förra fick jag lära mig nästan första dagen vid SJ (1967). Att inga restrik-
tioner längre fanns meddelade på förfrågan BV Försvarssektion under arbetet med Järnvägsdata 4 (Vissa omformarstationer nämns ju där). Beskedet var tillfredsställande, varför jag ej fann det behövligt att fråga efter beslutsdokument, diarienummer el.dyl.
Nja, enligt BV Beredskapssektion Borlänge (strax innan Trafikverket bildades) finns sekretess kring vissa omformarstationer. Det har jag diskuterat med dem i samband med klartecken för publicering av bilder och film, samt dokumentation kring omformarstationer.
Enligt SJ/BV Försvar Stockholm (strax inne verksamheten flyttades till Borlänge) så kände de inte till varför flera omformarstationer 1996-1997 skyddsobjektsskyltades, det var stationer som inte var skyddsobjektskyltade tidigare efter nya skyddsobjektlagen 1990.
Så historiken kring hur sekretess genom åren tillämpats och konkreta källor till detta tycker jag är relevant.