Of2-lok till Rübelandbahn? (Elektrifiering/elektrisk drift)
Man fastnade därför för att använda omformare av liknande typ som vid SJ, och DR tycks ha haft kontakter med SJ i detta sammanhang. Detta nämns bara i förbigående i artikeln, som mera fokuserar på loken.
Roterande omformare som senare byggdes i Östtyskand (av Sachsenwerk, har jag för mig).
Bild från Wikipedia http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrom med CC-licens
Lite kul i sammanhanget är att Sachsenwerk finns kvar, under DDR tiden blev det "moderbolag" i žVEB Kombinat Elektromaschinenbau (VEM)“ och idag heter moderbolaget VEM Holding GmbH, omsätter 250 milj EUR per år och gör stora elektriska prylar. Men som hos bla SJ eller ÅF är nog VEM inte längre förkortningen för "Volkseigener Betrieb Kombinat Elektromaschinenbau" ... :-D
Deras aggregat är mycket lika svenska Q48 omformare, de använder dock ingen transformatorvagn utan dessa delar och styrutrustning är monterat i stationen. Därutöver är maskinerna direktstartade. Det är dock långt ifrån osannolikt att några av dessa Q48 kloner i sinom tid kommer att hamna i Sverige. De är enligt uppgift "bra" och skulle kunna byggas om så att de blir helt kompatibla med Q48. Dessutom är de byggda in på 1980-talet.
Här är en lång tråd om järnvägens kraftförsörjning hos DR.
http://www.tt-board.de/forum/showthread.php?t=22815