Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 Of2-lok till Rübelandbahn? - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

Of2-lok till Rübelandbahn? (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Niklas Biedermann @, Sunday, June 12, 2011, 10:06 (4924 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Man fastnade därför för att använda omformare av liknande typ som vid SJ, och DR tycks ha haft kontakter med SJ i detta sammanhang. Detta nämns bara i förbigående i artikeln, som mera fokuserar på loken.

Roterande omformare som senare byggdes i Östtyskand (av Sachsenwerk, har jag för mig).

[image]

Bild från Wikipedia http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrom med CC-licens

Lite kul i sammanhanget är att Sachsenwerk finns kvar, under DDR tiden blev det "moderbolag" i žVEB Kombinat Elektromaschinenbau (VEM)“ och idag heter moderbolaget VEM Holding GmbH, omsätter 250 milj EUR per år och gör stora elektriska prylar. Men som hos bla SJ eller ÅF är nog VEM inte längre förkortningen för "Volkseigener Betrieb Kombinat Elektromaschinenbau" ... :-D

Deras aggregat är mycket lika svenska Q48 omformare, de använder dock ingen transformatorvagn utan dessa delar och styrutrustning är monterat i stationen. Därutöver är maskinerna direktstartade. Det är dock långt ifrån osannolikt att några av dessa Q48 kloner i sinom tid kommer att hamna i Sverige. De är enligt uppgift "bra" och skulle kunna byggas om så att de blir helt kompatibla med Q48. Dessutom är de byggda in på 1980-talet.

Här är en lång tråd om järnvägens kraftförsörjning hos DR.
http://www.tt-board.de/forum/showthread.php?t=22815


Hela tråden:

 


Time: 234
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1065
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1243
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2583