Elmatningen i Östtyskland (Elektrifiering/elektrisk drift)
Deras aggregat är mycket lika svenska Q48 omformare, de använder dock ingen transformatorvagn utan dessa delar och styrutrustning är monterat i stationen. Därutöver är maskinerna direktstartade. Det är dock långt ifrån osannolikt att några av dessa Q48 kloner i sinom tid kommer att hamna i Sverige. De är enligt uppgift "bra" och skulle kunna byggas om så att de blir helt kompatibla med Q48. Dessutom är de byggda in på 1980-talet.
Det skulle vara kul om f d DR-omformarvagnar hamnar i Sverige. En tidigare chef för SJ omformaravdelning nämnde f ö att han blivit mycket misstänksam när DR vid något tillfälle ville hyra en omformare från SJ (detta troligen långt senare än när den påtänkta 16 2/3 Hz-elektrifieringen av Rübelandbahn var aktuell). SJ hade vägrat hyra ut omformaraggregatet eftersom man misstänkte att syftet var att kopiera den svenska tekniken.
Här är en lång tråd om järnvägens kraftförsörjning hos DR.
http://www.tt-board.de/forum/showthread.php?t=22815
Mycket inressant -t ex skrivs en del om hur lokförare i Tyskland vid behov jordar kontaktledningen.