Elförsörjning till restaurangvagnarna (Elektrifiering/elektrisk drift)
För det första en God jul till er alla.
Kollade på restaurangvagnar på Centralens hemsida och hittade bilder på köket till en R3, förmodligen tagna vid leveransen 1953, vad som slog mig var alla kylar och elspisar, hur skulle dessa plus ett långt tågsätt elförsörjas från lokets transformator, vilken enorm belastning det måste vara, vet så mycket att
F Ma Ra och Rc har 3 värmelägen på strömställaren i hytten, jag har för mig att läge 3 användes vid medförande av just restaurangvagn.
Har sedan ett svagt minne av att TR övergick till gasolspisar på Rb1 och R3 på 1960-talet, eller har jag fel.En sak är i alla fall säker, maten smakade väldigt gott på TR-tiden, det var trevligt att äta i en R3 eller Rb1.
Mvh Gustaf (som saknar TR)
Sammaledes, God Jul allihopa!
Tror inte att R3:ans köksutrustning drog så avsevärt mycket större mängd el jämfört med en normal personvagn. Kom ihåg att den senare kunde ha en installerad effekt på omkring 40 kW. Kanske R3 låg 50 % högre?
Enligt min erfarenhet - jag har lagat mat ett flertal gånger under färd med MBV:s R3 4472 - är den största påfrestningen på loktransformatorn just vid start av resturangvagnens omformare.
Den omformar enfas 16 2/3 Hz 1000 V till trefas 48 Hz 3x220 V/40 A. Motorn i den som startar med full spänning drar omkring 400 A från 1000-volten i startögonblicket. Det är inte alla lok som klarar det och jag har för mig vi aldrig fick kombinationen Hg + R3 att fungera.
Viss reservation för siffrorna som jag tagit ur minnet. Jag sitter inte så till just nu att jag kan kontrollera dem.
Gasol i modernare vagnar har jag inte hört talas om. Sen är det en annan sak att vi ofta använde gasol i 4472 helt enkelt för att de jättestora elplattorna tog så enormt lång tid på sig att bli varma. Och i MBV:s nyare RB4 3581 är det oftast mikrovågsugnen som är igång (hemskt men sant och bekvämt).