Spårvagnar på Säröbanan - hjulmått mm (Elektrifiering/elektrisk drift)
Mycket intressant läsning om hjulringarnas utformning!
Det väcks ju också ytterligare några frågor.
På den tredje sidan i pdf-dokumentet (märkt sidnummer 2) punkt 16 refererar man till två ritningsnummer, 6431 respektive 46071. Det hade varit mycket intressant att få ta del av dessa.
Här nämner man att hjulringarna bör vara 100 mm breda. Det framgår dock inte åt vilket håll (inåt eller utåt) som hjulringarna förutsågs breddas.
På den fjärde sidan i pdf-dokumentet nämns också 100 mm bredd. Dessutom skall flänsarna vara ’svarvade liknande normal standard för bredspår’.
När jag läser punkt 3 på den sjätte sidan i pdf-dokumentet blir jag lite förvirrad. Skulle man få köra 40 km/h på Säröbanan med befintliga spårvagnshjul och på befintligt spår? Eller skulle det också krävas att man byggde om växlarnas korsningar för att få moträlerna närmare rälerna?
I punkt 4 på den sjunde sidan i pdf-dokumentet nämns att den ökade hjulringsbredden behövdes för att hjulen inte skulle kunna riskera att trilla ner mellan rälerna. I detta fall skulle ju den ökade hjulringsbredden utnyttjas utåt. Här hänvisar man också till en ritning med nummer V 16310.
För att kunna få nytta av de då befintliga moträlerna så hade ju breddningen behövt göras inåt, alltså likt den profil som finns på Tvärbanans fordon i Stockholm.
Fortfarande har vi ju inte svaret hur man i verkligheten löste problematiken under åren 1962-65.
Finns det någon som kan bringa ytterligare lite ljus över detta?