Spårvagnar på Säröbanan - hjulmått mm (Elektrifiering/elektrisk drift)
Jag har inte läst allt som skrivits om hjulens form här eller om någon tidigare påpekat detta, men jag vill ändå framhålla en del väsentliga skillnader mellan spv räls och jvg dito , och även då hjulens löpbanor, som man kanske inte tänker på alltid. Järnvägsräls lägges genom laftning i en lutning av 1:20 inåt. Då samtidigt löpbanan på ett jvg hjul är svarvat med konicitet. d.v.s att det har olika lutning beroende på var på hjulet man mäter. Löpbanan, som normalt vid gång på rakspår ligger an mot rälsen, svarvas med en lutning och yttre partiet men en större. Detta gör att vid gång på rakspår strävar hjulet att befinna sig mellan de två rälssträngarna, utan att flänsen stöter mot rälsen, det är först vid gång i kurva , som flänsen ligger an mot yttre rälen. Genom att samtidigt spårvidden ökas, olika beroende på kurvradien, så kommer inre hjulet att löpa med den del som har större lutning, mot rälsen.Då denna har mindre hjuldiameter än närmast flänsen rullar den kortare sträcka för varje varv än det yttre. Då båda sitter fast på samma axel blir slirningen mindre, än t.ex. på det avbildade spv hjulet' som har en svarvning som visserligen lutar, men är anpassad för spv rälsläggning. Normalt ligger, vad jag sett i gbg spv räls plant på slipers utan någon lutning inåt. Sammantaget kan man säga att köra med spv på jvg räls eller med tvärtom kan sägas vara mindre lyckat.Den riktigt intresserade kan ju studera löpbanorna i t.ex. lokläran och rälsläggningen i 1916 års banlära.:-) Sune