Första lokaltrafiken på bana i Stockholm (Bana)
1 december 1860 öppnades trafik Stockholm (Södra)-Jakobsberg (hpl vid Hornstull)-Liljeholmen-Huddinge-Tumba-Södertälje övre. Första månaden gick dock Södertäljetågen (2 blandade) direkt till Huddinge, och särskilda tåg gick Södra-Liljeholmen, men från 1861 stannade Södertäljetågen även vid Jakobsberg och Liljeholmen, från 1864 även vid Älvsjö.
Joo, men lokaltrafik, är det rätt benämning i 1860-fallet? Ett tåg som går så långt banan är färdigbyggd? Den måste ju betraktas som en potentiell etapp i en Göteborgsresa snarare än trafik för "lokala behov"? Södertälje ansågs ju inte som yttre upptagningsområde förrän 1900-talet?
Mja, det är väl "lokaltåget" Södra-Liljeholmen första månaden som är intressantast i sammanhanget?
17 juni 1871 öppnades trafiken Liljeholmen-sammanbindningsbanan-Stockholm Central. Samtidigt insattes särskilda blandade tåg Stockholm Södra-Liljeholmen, som anslöt till alla tåg utom snälltågen, som inte stannade vid Liljeholmen. (Vad jag förstår pågick sådan anslutningstrafik till 1926!).
Men det var väl omnämnt i boken? De tågen betraktar jag som embryot till lokaltrafiken i Sthlm, någon för eller emot?
Riktigt, Hällqvist nämner dessa, men inte Jakobsberg och inte motsvarande tåg 1860.
mars 1872 öppnades en särskild hållplats Södermalm belägen vid sammanbindningsbanans spår vid Maria Bangata, som enbart trafikerades av snälltågen, så att även dessa fick trafik från Söder.
OK, ingen egentlig lokaltrafikhållplats alltså, utan mer som Flemingsberg för fjärrtågen idag?
Kul jämförelse! Jo, men som framgår nedan användes den även för lokaltågstrafik senare.
15 december 1879 inrättade Statens Järnvägar särskilda lokaltåg mellan Stockholm C och Liljeholmen. Dessa tillkom på begäran av västra Södermalms befolkning som vintertid var berövade sin annars omfattande ångslupstrafik med ändstationer vid Riddarholmen resp. Liljeholmsbron. För dessa lokaltåg inrättades särskilda enkla hållplatser vid Riddarholmen, Stadsgården (norra tunnelmynningen) och Södra Tunnelmynningen, dessutom trafikerades de befintliga hållplatserna vid Södermalm och Jakobsberg. Dessa lokaltåg gick varje vinter när Riddarfjärden var islagd, i regel från december till april/maj. 1886 bytte för övrigt Jakobsberg hpl namn till Ligna. Sedan ångspårvägslinjen i Hornsgatan-Hornstullsgatan (nuv. Brännkyrka- resp. Hornsbruksgatan) öppnades 1887 minskade dock behovet av lokaltågen vintertid, och de sista tågen Stockholm C-Liljeholmen gick därför i maj 1888. Sannolikt lades alla hållplatserna utom Södermalm ned samtidigt.
Intressant!