Lokskjul på smalspåren? (Byggnad)
Lite svammel i värmen (minnesbilder).
L18p 3147 stod i lokstallet i Valdemarsvik; L19p 3069 i Spångenäs; L18p 3148 och S2p 3089 stod i f.d. godsvagnsverkstaden i Västervik; S2p 3037 stod i Skänninge. Det fanns säkert fler. S12p 3058 lär ha stått i stallet på Linköping N men jag har aldrig sett någon bild på det.
På (f.d.) 27 ms stod väl Gp 3042 i Torsås (så länge banan fanns kvar), 3132 i Rockneby och 3043 i Åseda (fick det plats i stallet?). Gp-specialisten Krister P kan säkert ge svar. S22p 3131 stod väl någonstans också. S9p 3026 och S2p 3039 lever ju än, åtminstone 3026 var driftslok (snöplogning m.m.?) ganska sent på Eksjö - Österbymo.
Np-lok fanns väl lite här och var. Bergsjö? Öland? 3044 i Växjö, utomhus?
Nu börjar det bli svårt att hålla reda på vad som var vad. Måste kolla i mina papper... 3147 ansågs i alla fall vara lämpligt att iordningställa som beredskapslok om kostnaderna inte vara för höga, men om ordet "beredskapslok" nämndes i samband med övriga minns jag inte. Anders J får nog hjälpa till. Hur som helst var det ett antal lok som gömdes i byggnader från ca 1957 till ca 1964/1968. En hel del lok i Norrköping och Linköping ansågs väl vara driftslok eller reservlok rätt sent (alternativt i dåligt skick och stående utomhus). Hit bör även Gp 3117, 3119, 3120 och 3133 i Västervik räknas. Det rör sig i alla fall inte om så många år och om lok som kunde plockas fram och bli driftslok om något annat körts sönder, som t.ex. 3037. Å andra sidan kunde det knappast bli kvar i Skänninge eftersom banan lagts ned...
M.v.h.
Ola