Tomelilla 1975. (Järnväg allmänt)
Vy över bangården i Tomelilla 1975-05-31. Från vänster står Y6 1134, Y6 1032, Y6 1098 och UBF6Y 1993+Y6 1119.
Finns det en perrong av något slag vid spåret till vänster där den första rälsbussen står?
Jag funderar också på om det funnits fler perronger i Tomelilla, för bangården ser på den här bilden ut att se ut som den rimligtvis måste ha gjort, om inte från början så i alla fall i flera decennier innan bilden togs. Och går man till 40-talet så hade man fem utgående linjer. Klarade man sig med tre tågspår då, eller fanns det träperronger längs något ytterligare spår på den tiden?
Red.
I 1950 års tidtabell stannade tre tåg vid lunchtid vardagar, P2576 från Ystad till Eslöv 12.00-12.06, P 2753 från Eslöv till Ystad 12.01-12.07 och P2604 från Simrishamn till Malmö 12.02-12.08, men på söndagar fick de sällskap av P2607 från Malmö till Simrishamn 11.58-12.04, så om inte annat då bör man ha behövt fyra perrongspår. Inga rälsbussar ännu vid den tiden, fyra ångloksdragna tåg.