Fordonsanhopningen i Tomelilla 1975. (Järnväg allmänt)
Vy över bangården i Tomelilla 1975-05-31. Från vänster står Y6 1134, Y6 1032, Y6 1098 och UBF6Y 1993+Y6 1119.
Mycket trevlig bild, tack för den!
Vadan denna anhopning av tåg?
Är det från vänster ett extratåg, tåg till Eslöv samt ihopkoppling av tåg från Simrishamn och Eslöv mot Ystad och Malmö vi ser?
Nu kom jag på vad det var: Bilden är tagen lördagen 31 maj 1975. Extratåget är SJK Skånes "sista (formella) tåget till Sjöbo" som från Malmö gick över Eslöv, inkl fotokörning på gamla spårinfarten till Felix, vilken korsade fd YEJ i 90 grader, ner till Tomelilla och därifrån till Sjöbo, fast man fortsatte i praktiken ända till Klostersågen. Återfärden gick över Ystad till Malmö. Undrar om man inte passerade Ystad dessutom utan att stanna och en vid den tiden känd profil från Krabbegatan i Simrishamn markerade sitt ogillande av denna omväg från Malmö genom att just då begagna klosetten i Y6-an? :-)
Själv studerade jag vid denna tid vid E-sektionen vid Lunds tekniska högskola och skulle egentligen denna dag tentera i TV-teknik, en av fortsättningskurserna i ämnet "Tillämpad elektronik", men fann då att sista tåget till Sjöbo gick bara en gång, medan det skulle komma fler tillfällen att tenta den annars i o f s intressanta kursen, vilket då också lyckades senare med gott resultat.
Undrar f ö ang "Max Jüdels" fråga ang godsvagnarna om dessa inte är ett par förhöjda Mas-vagnar, alltså urspr malmvagnar som har byggts på på höjden för att användas i stentågen från t ex Dalby på fd MSJ och tidigare även Hardeberga på fd LReJ? Någon som kan bekräfta detta förmodande, ev med några vagnsnummer?
Spåret till Hardeberga användes fram till mitten av 60-talet har jag för mig, medan stentågen på fd MSJ gick ett tiotal år längre, först med E/E2-lok och sedan med T21, som väl då hade kompletterats med "apparater för malmtågsbroms". Någon som kommer ihåg när dessa transporter upphörde?
/filosoferade och funderade frågvise CEO