Friedmann - D&M (Byggnad)

av Kurt Möller, Sthlm, Wednesday, September 03, 2008, 14:03 (6070 dagar sedan) @ Anders Sandgren

...Det kan ju varit så att man efter elektrifieringen ansåg att man ville minimera underhållet för kvarvarande ånglok och då tog bort underhållskrävande och inte nödvändiga attiraljer. För norrlandstrafik kan de ju dessutom varit mer underhållskrävande och otillförlitliga pga kylan.

Absolut. Det är därför det är så himla svårt att såhär i efterhand verkligen VÄRDERA nyttan/olägenheten med diverse grunkor o tillbehör - alla har olika åsikter om dem, i världens alla hörn...

Davies & Metcalfe var stora leverantörer av avl-injektorer till North British, alltså gamla Beyer-Peacock, som byggde en hel del maffiga ånglok ganska sent, t ex Garratts och annat till Afrika och Australien. Många av dessa, kanske flertalet, hade minst en avl-injektor (åsså minimum en vanlig, förstås, därtill).


Hela tråden:

 

[x]
[*]