Visning av Dm3 i Luleå på fredag (Järnvägsmuseet informerar)
Kan Ni säga nåt om planerna för loket? "Befintligt skick", "moderniserat brunlokskick" eller "så nära originalet det går"? Och kommer det att samordnas med MBv så att loken inte sparas i samma skick?
/ L G
Vi har haft en dialog med MBv från början, så fort möjligheten att bevara en blå Dm3 dök upp. Både vi och MBv tyckte det räckte att bevara ett lok, och MBv avböjde att ta hand om ett lok eftersom man redan har ett lok, och det är ju inte lite plats detta tar...Avsikten är att Oskar ska vara precis som den är. Den ska visas upp just som den sista utvecklingen av koppelstångsloken som den är, eftersom det är ganska hårt moderniserat, mot hur ett koppelstångslok på 60-talet såg ut.
Skillnaden blir därför intressant mot MBv:s lok 976-977-978 som inte är ombyggd mer än med nya strålkastare och flyttade dörrar (väl?).
MBv har alltså en brun i äldre skick, och vi en i sistaskick. Känns bra. Tror inte ens vi ska tvätta bort sligen.
Med vänlig hälsning Henrik R
Jag håller HP, att Oskar bevaras i nuvarande skick -Ruff men tuff :-P
Oskar är även den "nyaste" Dm3 tillverkade 1970 och vad jag vet är det endast Oskar som
levererades i sin kombination 1246-1247-1248, är unikt ;-) för de "modenare" Dm3
Iofs leveredades 1249-1250 senare, 1971, men skrotades 1992 efter en olycka samma år :-(
Individ nr 1201 - 1250 levererades 1963 till 1971.
Ifrån 1967 tillverkades 15 lokenheter utan hytt, egentlig Dm3 lokindivid 1231 - 1245
MBv:s har ju namnet "Bruno", 976-977-978, det passar ju bra att det är brunt ;) levererat 1960.
Bruno kan väl kalla 2:a generationens Dm (Dm3) levererade ifrån 1956 till 1961, individ nr 942 - 957, 968 - 986
De tidigaste Dm/Dm2 leverades ifrån 1953 individnr 834 - 845; 1:a generationen?
Största utskrotning är sannolikt 1990 - 92! Omkring 35 enheter!
Rätta gärna mina felaktigheter :-P
Kenta på väg in igen och nästan :-D