Lite tekniska följfrågor... (Järnvägs- och Museiföreningar)
Vad var det som fick stagbulten att brista? Var det korrosion eller ett utmattningsbrott? Det stod att hålen brotschades, betyder det att stagbulten sitter med en driv passning? Var stagbulten jämntjock eller med en midja? Vad är det för material i stagbultarna?
/Anders Hellgren
Det är en "modern" helsvetsad panna som har varit i bruk i 21 trafiksäsonger (knappt 700 trafikdagar).
Stagbultarna är svetsade och har varit jämntjocka hela vägen.
Brotten är utmattningsbrott, typiskt är att det är bultarna i övre hörnen på boxen som går, vi hade ett brott för knappt 10 år sedan.
Det vi nu har gjort är att svarva bultarna något slankare på mitten med cylindriska skallar som svetsas i ändarna. De nya bultarna är 1 mm smalare på mitten och 1 mm tjockare i ändarna är de gamla. Därav uppbrotschningen av hålen. Detta är gjort för att försöka undvika utmattningsbrotten tätt intill svetsen, böjpåkänningarna bör fördelas lite bättre över den smalare delen, se bild.
Om orsakerna kan man spekulera. En svetsad konstruktion är mycket styvare än en nitad och det ökar risken för utmattningsbrott. Vi har dock passat på att åter påminna om reglerna för att elda på med försiktighet. Med rökhuvar i lokstallet finns alltid risken att draget blir kraftigt och att påeldningen kan gå lite för fort, vilket ökar påkänningarna.
Dag B