Lite tekniska följfrågor... material (Järnvägs- och Museiföreningar)
Vilken dragspänning är det i bultarna? Det låter nästan som att det skulle vara värt att gå ned ännu mer i diameter på mitten för att få bultarna att fjädra mer där. Borde gå att FEM-beräkna för den som är sugen...
Problemet är ju inte direkt ovanligt på gamla pannor heller. Exempelvis Thor har väl korta stagbult högst upp vilket gör att de går av med jämna mellanrum.
//Martin
Jo, det har också varit min fundering. Klenare bult borde hålla bättre!
Om man tar hänsyn till att centrum på bulten är urborrad är dragspänningen 75 N/mm2. Rätt bra marginal till den uppmätta sträckgränsen på 430 N/mm2 i detta fall (sen skall man ju ha lite rostmån också, de gamla bultarna hade dock rostat obetydligt).Men hur motiverar och bevisar man det för inspektören?
Dag B
Att bevisa hur stor inverkan korrosionen har är väl inte svårare än att visa upp den utbytta stagbulten tillsammans med lite mätresultat. Rimligen vet ni ju ungefär hur länge den har varit i drift.
För att ta reda på hur stagbulten bör se ut är vi nog tillbaks på mitt tidigare förslag om FEM-beräkning.
//Martin