Låsta växlingsvägar - Malmö C 1925 (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Monday, September 22, 2008, 22:20 (5939 dagar sedan) @ Ökm

Mycket enkelt. Snett vänster används för att ge ett restriktivt besked. "Rörelse tillåten, fordon finns på signalsträckan". Detta gäller vid låsta växlingsvägar. För tåg kan naturligtvis inte denna signalbild förekomma, eftersom tidigare huvudljussignal då har visat "stopp". Stora Borås.


Jo, jag vet, men förekom det verkligen låsta växlingsvägar före 1929?

Låsta växlingsvägar infördes i stor skala vid Malmö C i samband med bangårdsombyggnaden 1925. Ett nytt ställverk av Westinghouse typ K togs då i bruk. De tidigare installerade ställverken av tysk typ var inte avsedda för låsta växlingsvägar i någon större omfattning. I Storbritannien har det dock sedan länge varit praxis att låta även växlingsrörelser ske på låsta rörelsevägar och styrt av fasta signaler, så det var väl därför man valde ett engelskt ställverk för Malmö.

http://www.ekeving.se/p/m/kstlv/k-stlv.html

Lokalfrigivning av växlar vid elektriska ställverk tycks ha förekommit redan under första halvan av 1920-talet, men det dröjde alltså till 1929 innan en särskild signalbild infördes.


Hela tråden: