Samtliga SJ normalspårsellok tillhöriga museiföreningar (Järnväg allmänt)
"Du2 432", är ingen Du2, det är en Dk.
Är det? Har det motorer typ KJ 137? Jag är ingen elektroloksexpert men jag är tveksam. Bara för att man (läs: ett museum/en museiförening) kallar ett lok för någonting behöver det inte vara så i praktiken. Då är det bättre att bara skriva "D", som det i ursprungslinlägget anges för vissa lok. Eller ange det littera loket hade vid slopningen som trafikfordon. Exempelvis är 101 märkt "S" på blindaxeln men är de facto en Dg, eller hur det nu är... Det finns hastighetsskyltar, blindaxelskyltar, växlar, motorer och eventuellt körlägen som avgör littera. 444 är en Du i dagens läge men ombyggdes direkt från Dk till Du2 en gång i tiden. Det finns säkert fler förvirrande exempel...M.v.h.
Ola
Nja, nu är det ju lite speciellt med just 444, då det fortfarande har kvar komplett mutippelutrustning, bortsett från att multippeldosorna och högtrycksledning är borttaget, men innanför skalet så är allt kvar. Så det är nog mer Du2 än Du.
OK! Jag är som tidigare nämnts ingen expert på dylika lok och jag har aldrig tittat närmare på 444. Det var naturligtvis fel av mig påstå något som jag inte var säker på men det var också poängen med mitt inlägg att när det gäller D-lok finns ovanligt många faktorer som påverkar vad loket bör kallas. Kan man ange littera i procent? ;-)
M.v.h.
Ola