Pangbilden som försvann (Arkiv/forskning/litteratur)
På sidorna 180, 184 och 185 i "De sista svenska Ångloken" återfinns några av mina få lyckoskott i lokfoto-branschen - fina vinterbilder från DONJ i februari 1963.
När en annan bild ur samma serie, tagen samma dag, dyker upp i Stig Svallhammars nyaste bok, "Sista tåget Ut", blir jag rent beklämd.
Reproduktionen är inte usel, den är fullkomligt avskyvärd - gråsvart och totalt kontrastlös!!!
Förläggaren har ursäktat sej med att "vi försökte jobba en massa med din bild men fick inte till den bättre än så här".
Har herrarna aldrig hört talas om Photoshop...? (Och säkert finns det ännu listigare och vassare "tvättmedel" för knepiga foton i dag...)
Jämför gärna de båda böckernas återgivning.
Dåligt! URDÅLIGT!!!
Att digitalteknik skulle mer eller mindre sabotera möjligheten att manipulera ett foto, det tror jag inte på en sekund.
PS - Felet jag gjorde var tydligen att låna ut originalnegativet i stället för en fotokopia! Men förläggaren kunde ju åtminstone ha hört av sej; mera bråttom än så var det inte.
Något liknande hände med Spårvägssällskapets bok, Stockholm på spåret (Lange [red], 1998), där till och med omslagsbilden är suddig. Man undrar ju vad som har hänt i båda fallen, är det hos tryckerierna som det går snett pga otillräckliga instruktioner kanske? Jag kan i och för sig livligt föreställa mig att kunskapen om kopiering är lite sviktande numera, men det borde ju ändå finnas kontrollinstanser som kan upptäcka felet innan boken trycks.
I Stockholm på spåret, är alla färgbilder suddiga. När jag klagade på mitt exemplar, fick jag svaret att tryckeriet hade varskott om bildernas dåliga kvalitet, och att de inte ville trycka dem, utan få nytt underlag. De fick dock till svar av Spårvägssällskapet, att boken skulle ut med befintliga bilder.Diabilderna är tagna av den förträfflige fotografen Håkan Trapp, och det är inget fel på originalen. En mindre skandal, alltså. Man blir ledsen när man ser alla fina bilder, som är förstörda, samtidigt som felfria original fanns att tillgå :(
Ja det där är riktigt bedrövligt! Man tänker på hur många som lagt ner avsevärd möda på att få till ett praktverk, och inte minst Håkans fina bilder. Sedan så förstör ett tryckeri, som skall vara experterna, alltihopa! Svårt att uttrycka vad man känner utan att stöta sig med forumets etiska regler!
Mr H