Svenska sovvagnar i Polen (Fordon: vagnar)

av Thor Bjerke, Monday, January 05, 2015, 17:46 (3701 dagar sedan) @ WLABo6

PKP-sovevognen gikk også på Oslo en periode. Jeg har denne teksten om vognene i et manus jeg jobber med:

Sommeren 1947 ble det kjørt sovevogner mellom Göteborg og Praha og mellom Stockholm og Warszawa. Vognene gikk to ganger i uka, og fergeoverfarten Trelleborg - Gdansk tok hele 19 timer. I februar 1948 ble den nyanlagte fergehavnen Odra Port tatt i bruk, og overfartstiden kunne reduseres til ti og snart til under åtte timer. Vognen på Göteborg ble fra mai 1948 i stedet fremført fra/til Oslo. Praha-vognen var knapt noen suksess, og ble kun kjørt til oktober 1948. Det var Kommunikasjonsministeriet i Warzawa som på kjøreplankonferansen i Istanbul i 1947 foreslo å kjøre en slik vogn mellom Oslo og Wien. Vognen skulle ferges over fra Trelleborg til Odra Port og fremføres i Balt-Orient-Express gjennom Polen og Tsjekkoslovakia. I stedet for Wien ble det Praha som ble endestasjon. Dette var en av de tre vognene de polske statsbaners sovevognselskap, PKP-Orbis, hadde kjøpt brukt fra svenskene, og som forut hadde gått mellom Göteborg og Warzawa (SJ litra ACo2a /PKP litra WLABc).

På den neste kjøreplankonferansen ville polakkene forlenge vognløpet helt til Svilengrad, grensestasjonen mellom Bulgaria og Tyrkia. NSB foreslo å innstille vognen på grunn av liten trafikk, blant annet på grunn av valutavanskeligheter. Gjennomsnittlig antall solgte soveplasser mellom Oslo og Trelleborg for tiden mai-august 1948 var én på 2. klasse og tre på 3. klasse, og de fleste av disse var lokalreisende mellom Malmö og Oslo. Resultatet ble at vognen ble innstilt. Med avgang fra Oslo klokken 20.15 dag 1 ville vognen vært i Svilengrad 12.50 dag 5, etter nærmere 90 timer reise. Fra Stockholm ble det imidlertid en periode kjørt sovevogn på Budapest og Svilengrad.

Med forumets ekspertise får jeg da samtidig kvalitetssikret min tekst.


Hela tråden: