Motor i ombyggda HC-bussar mm (Byggnad)
- vad vägde de :-|
Om jag säger ca 10-12 ton så är det nog inte jättefel. Ett bra sätt att få veta exakt är att häva ur sig något, vänta och se! ;-)
Elrevisions-HC-bussen som är grunden till "MSJ 1" i Klippan hade svängbar takbrygga med rejält hydrauliskt lyftmaskineri som vägde sina ton tillsammans med all annan specialinredning. Som trafikfordon vägde de tvåaxliga bussarna annars bara omkring 6 ton, vilket t ex gör att de borde kunna åtminstone hålla sig kvar på dåliga spår utan att belasta dessa alltför mycket.
- vilken motor sitter i :-|
Scaniabensinare när den var ny tror jag. Borde vara en Scaniadiesel där nu?
Ursprungligen satt det en 6-cyl 130-140hk Scania Vabis 1664 med cyl-dim 110x135mm, ombyggda till tjänstevagnar från slutet av 50-talet med en SV D611, cyl-dim 115x135mm.
Jfr bilden från "Glömda rum":
Den motorn är som synes av en lite nyare motorgeneration som kom på 40-talet och som från början byggdes som både bensinare, Hesselman (ungefär som en diesel men med tändsystem, fanns bl a i en del samtida motorvagnar) och diesel med i princip samma block men förstås olika typer av kolvar och toppar, i utförande med 4, 6 eller 8 cylindrar, alla med samma topplock som alltså bara täckte 2 cylindrar, betydligt lättare att hantera då dessutom, förutom "typminskning" till bara en sort. Dieslarna var först av förkammartyp (med glödning för start), men byggdes ibland om till direktinsprutning. Den 8-cyl typen lär först ha använts i boggi-HC-bussar och kom som diesel att bli standard i lokomotorerna av Z49/Z43-typ och senare i rälsbussarna av "dadelask"-modell där Y6-Y8 hade turboöverladdning i motorn D815, som även förekom i lokomotorer i mindre antal, t ex i Säröbanans lokomotor.
Lokomotorerna från Bergbolagen i Lindesberg kunde t ex fås med S V-motor med önskat antal cylindrar.
Här skulle man ju kunna göra en liten jämförelse med dagens motorer (någon?):
Effekten per cylinder var av storleksordningen 20-25hk, men kunde i vissa fall vara högre, t ex i de 6-cyl direktinsprutade bensinare typ 607 med 170hk som parmonterade satt i stridsvagnarna från Landsverk M/42 resp M/74. Blygsammare var "KP-bilarna" ("karosseri pansar", eg "Tgbil M/42/SKP" från Scania Vabis), som hade en bensin-fyra typ 402 på bara ca 115hk. Motsvarande typ av västkustskt fabrikat "VKP" hade en liknande motor med 105hk.
Några officiella siffror för bränsleförbrukningen finns inte registrerade, sånt var säkert inte speciellt intressant på den tiden, men det vore intressant att få reda på hur mycket mindre soppa rälsbussarna drog med diesel istället för bensinare!
/CEO (som inte har haft tillfälle att kolla detta forum de senaste dagarna pga SÅS-abonnemang mm)