Fler Scania Vabis-dieslar (Byggnad)
Elrevisions-HC-bussen som är grunden till "MSJ 1" i Klippan hade svängbar takbrygga med rejält hydrauliskt lyftmaskineri som vägde sina ton tillsammans med all annan specialinredning. Som trafikfordon vägde de tvåaxliga bussarna annars bara omkring 6 ton, vilket t ex gör att de borde kunna åtminstone hålla sig kvar på dåliga spår utan att belasta dessa alltför mycket.
Var dessa förstärkta på något sätt för att klara av den extra utrustningen? YG/YTi hade väl andra fjädrar. På bilden av ELRBp 3822 ser underredet ut att vara förstärkt.
Sedan MSJ 1 hade lättats på takbrygga mm så verkade ramen med hela vagnskorgen fjädra upp i lite mitten så att sidodörrarna i ändarna alla har en glipa som syns mest i ovankanten. Hur det sedan är med bärfjädrarna kanske Uno P känner till mer om?
Det fanns också en marinversion med beteckningen D814. TJF har en motor av typ D813 som lär ha varit en demonstrationsmotor och sedan installerades i en färja i Västeråstrakten. Den var en tid ilagd i Z4p 264. Undrar om den är den enda i sitt slag?
SV D813 registrerades i dåvarande Krigsmakten 1967-06-01 och fick beteckningen M2230-012010 DIESELMOTOR 150HK. Den är avregistrerad sedan 1991, men som "kompletterande uppgift" står det "För generatoranläggning JAG TYP ÖGD, industrimotor med marint kylsystem", alltså något i jagare av Östergötland-typen. (Undrar hur många som fanns då?)
SV D814 reg 1968-04-01 som M2232-240510 BÅTMOTOR 150HK. Också avreg 1991, men ingen notering om dess användningsområde finns, det står bara "diesel, 8-cyl, 4-takt, vätskekyld, 2000R/M.
SV D815 reg 1975-03-01 som M2230-640070 DIESELMOTOR, men är ännu inte avreg. Påstås finnas i "snöslunga 56B" resp -56C, fortfarande, men dessa kommer också att avvecklas.
/CEO