Bomlinor i luften på NÖJ? (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, March 01, 2015, 11:40 (3639 dagar sedan) @ Kjell Aghult

T-semaforen fick 1942 utrustning för obevakad körning med vägvakt (Centrallås). Den utbyttes mot huvudljussignaler ca 1953 (SJ-tiden). Stationen manövrerade två par bommar.

Kanske vevapparaten som syns på två av bilderna var fällbomsvindspel för de två bomparen? Den ser inte ut som ett vevställverk eller ställbock. Ett ställverk kunde varit motiverat om växlarna vid infarterna hade mekanisk låsning. Men i så fall hade det behövts ett beroende med t ex kontrollås eller mekaniskt samband mellan semaforen och vevapparaten, och något sådant syns i varje fall inte på bilderna. Vevarna (på baksidan av apparaten) pekar också åt lite olika håll, vilket inte är vanligt på ställverk. De bomförsedda vägövergångarna låg enligt tidtabellsboken del A 1951 på vardera sidan om stationen, och de mekaniska ledningarna uppe i luften går ju ut i båda riktningar.


Hela tråden: