Personalhus? (Byggnad)

av Baloo, Wednesday, October 22, 2008, 11:53 (6021 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

[image]

Kastar ut en fråga till de som har lite extra koll på järnvägsbyggnader. Såg denna byggnad en bit söder om Sandträsk på Malmbanan men hittar inget på banvakt.se som tyder på att detta skulle vara en banvaktsstuga.

Utan att se fler bilder på huset och gärna en beskrivning av planlösningen kan jag inte säga om det rör sig om ett hus som byggts efter en banvaktstugeritning. Har du något mer att visa?

[image]

[image]

Två bilder till av interiören, om än inte så översiktliga. Det syns iaf nån sorts väggbyggnadsstil med panel och lite av taket. Detta är ifrån det rum som utgjorde mitten av byggnaden. I båda ändarna låg kvadratiska rum, det ena med en större port mot vägen och ett djup som nog tillät en kortare hästdragen vagn på sin höjd. Det andra utrymmet på andra sidan var nu inrett som pentry men bar också tecken på sentida ombyggnader så jag antar att det kan vara en efterkonstruktion.

Den ligger dock alldeles intill spåret och har en rejäl jordkällare som känns väldigt påkostad jämfört med vad andra hus i området har.

De flesta järnvägsbyggnader ligger ju nära spåret, men jag antar att du med detta försöker visa på att det inte är en järnvägsbyggnad?

Nja, spåret låg ca 15-20 m bakom ryggen på mig då jag tog exteriörbilden och dessutom ligger stugan symetriskt mot spåret, det var därför jag misstänkte att det varit en järnvägsrelaterad byggnad. Spåret skymtar f ö lite utanför fönstret på den första av interiörbilderna.

Någon som kan kasta lite ljus på detta?

Som jag skrev är jag osäker utan att få se mer... man man skulle kunna tänka sig att det är hus som ursprungligen byggts efter banvaktstugeritning men som byggts till men det skulle också kunna vara någon form av personalhus för typ stationskarlar eller en banmästarexpedition med tillhörande manskapsrum...

Ok, det kan jag tänka mig. Kanske har man haft några våningssängar inne i mittenrummet och så en enklare kokvrå i det som sedermera fått tapeter och ett lite mer seriöst pentry. För orienteringen i byggnaden så är det "pentryt" till vänster på översiktsbilden, något mellanrum till höger därom, "manskapsrummet" och sedan längst till höger "garaget".

[image]

Jordkällaren var som sagt en ganska seriös sak. Den hade två rum innanför en liten hall vilket fick mig att haja till. Har aldrig sett en jordkällare av det snittet vid en banvaktsstuga så det kan ju också tyda på att det var mer än så på denna plats.

Hela tråden:

[x]
[*]