beredskapsbarack? (Byggnad)
Som jag skrev är jag osäker utan att få se mer... man man skulle kunna tänka sig att det är hus som ursprungligen byggts efter banvaktstugeritning men som byggts till men det skulle också kunna vara någon form av personalhus för typ stationskarlar eller en banmästarexpedition med tillhörande manskapsrum...
Ok, det kan jag tänka mig. Kanske har man haft några våningssängar inne i mittenrummet och så en enklare kokvrå i det som sedermera fått tapeter och ett lite mer seriöst pentry. För orienteringen i byggnaden så är det "pentryt" till vänster på översiktsbilden, något mellanrum till höger därom, "manskapsrummet" och sedan längst till höger "garaget".Jordkällaren var som sagt en ganska seriös sak. Den hade två rum innanför en liten hall vilket fick mig att haja till. Har aldrig sett en jordkällare av det snittet vid en banvaktsstuga så det kan ju också tyda på att det var mer än så på denna plats.
Jag ger upp, jag har hållt på att leta efter en bok som farfar hade om försvaret under första världs-kriget.
det får bli en avskrift av min kolföreningsbaserade inbyggda hårddisk och vad den minns.
Under första världskriget ställdes det upp en stor mängd garnisioner och vaktstyrkor längs olika banor, främst stambanorna men antagligen också malm-banan då väl den ansågs som rätt bra att ha hel.;-)
dom låg på ca 5-10 km avstånd eller vid broar mm.
när konflikten drog ut på tiden så blev de provisoriska förläggningarna ersatta med permanenta hus och förråd och jag vill minnas att husen var rätt lika det på bilden.
förläggningen skulle rymma 12 man + ett befäl vilket verkar rätt rimligt med storleken, men om det fanns en standard nå vara osagt.
det bör ha funnits ett ammunitionsförråd vilket kan ha varit "jordkällaren".
patrullerna hade också tillgång till dressiner eller cyklar att bevaka sträckan men de skjulen etc är nog sedan länge förintade.
husen var hastigt hoppsatta och blev nog inte långlivade då de inte hade någon funktion efter kriget, även om ett antal rustades upp under andra världskriget.
kan det vara så att det är ett av dessa som finns kvar.:-|
storleken verkar rimlig och det har ett separat rum för befälet, vanligtvis en löjtis eller sergeant, och som sagt jordkällaren verkar väl kraftig att förvara hjortronsylt i.
stolen tror jag inte är från den tiden däremot :-D
funderingar från det idag fredligt sinnade horndal;-)