MEDELANDENDEN från Trafikinspektören (Signaler/säkerhet)

av Kjell Aghult, Monday, March 30, 2015, 07:15 (3611 dagar sedan) @ Staffan Myrenberg

Under 1950-talet gick ett antal vagnar ur spår i närheten av Krylbo. En klorvagn från Skoghall gick i tåget och efter klorvagnen gick det rälslastade O-vagnar. När tåget stoppades upp gick räls rakt in i gaveln på klorvagnen som fick gaveln intryckt medan rälsen kröktes som en metkrok. Det har funnits bilder på olyckan men de är förkomna. Jag har sett bilderna. Finns detta missöde beskrivet i dessa alster och vad berättas det om olyckan? Någon klor kom aldrig ut från klorvagnen. Den höll bra för påfrestningen.

Kan det ha varit 1957 års urspåring vid Skrikbo rälsbusshållplats söder om
Fagersta? 1957 års redogörelse från överinspektören har jag inte och i "Säkerhetstjänsten 1957" är olyckan bara en siffra i statistiken, utan verbal
redogörelse. Olyckan skedde under tågrörelse. Att jag känner till den beror på
att min far kallades ut.
Olyckan medförde att de s k klorgrupperna upprättades. De bestod av kemister från klortillverkarna, Skoghall var med i bilden. Sådan personal kände givetvis bäst till hur klorläckage skulle motarbetas. De hade dygnjour och larmades via vakten i resp. industri av tågledaren, bilade sedan till olycksplatsen.


Hela tråden: