Tillberga 1986 -- "kör 70" (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Thursday, May 21, 2015, 08:42 (3557 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

[image]

Hur vanlig/ovanlig var den här tilläggs-signalen med "7", vad kallas den och om den inte varit tänd vilken sth skulle då gälla?
Vilka förhållanden skulle finnas för man satte upp en sådan?


Signalen var tämligen vanlig. Den fanns överallt där det fanns växlar som tillät att man körde 70 km/h i sidotågväg. Det var ATC som tog död på signalen. I och med att signalbesked på ATC-panelen gäller framför signalbilden, blev 7-signalen överflödig.

När 7:an var släckt, gällde sth 40 km/h förbi signalen - - -. Jag är dock osäker på i vilken omfattning som en och samma signal kunde visa såväl kör-70 som kör-40. Rent teoretiskt kan man tänka sig att det har förekommit sådana signaler.

Tablåsignalen med en sjua som kompletterade de två gröna skenen i en huvudljussignal infördes 1968. Först fanns det inget särskilt signalbesked för när sjuan var tänd, men "kör varsamt" ('två gröna') från en signal som var kompletterad med tänd sjua innebar att hastigheten fick vara 70 km/h i stället för annars 40 km/h.

Från 1973 till 1994 var signalbeskeden "kör 70" (signalbild 'två gröna och sjua') och "kör 40" (signalbild 'två gröna'). Från 1994 var de "kör, 70, varsamhet" resp. "kör, 40, varsamhet".

Signalbilden med tänd sjua slopades 2000 i trafikreglerna (säo), men i praktiken torde den sista tillämpningen ha försvunnit någon gång i mitten av 1990-talet.

Det förekom att en och samma signal kunde visa körsignal till olika tågvägar, varav endast vissa tålde 70 km/h, och då visades förstås "kör 40" till de andra tågvägarna.

Men det var också så att "kör 70" krävde att nästa signal visade "minst" "kör 40". Alltså, om nästa signal visade "stopp", kunde inte "kör 70" visas trots att alla växlarna i tågvägen tillät 70 km/h. På någon enstaka plats hade man dock en specialare med en huvudsignal som visade "kör 70, vänta stopp" med signalbild 'två gröna och sjua över grön blink'. En sådan fanns i Södertälje södra för att tillåta att pendeltågen kunde utnyttja 70 km/h genom växlarna även när nästa signal visade "stopp".
/up


Hela tråden: