Gamla ringklockors slaghastighet (Signaler/säkerhet)
Hur intensivt dessa klockor "ringde" är nog svårt att veta om man inte lyckats få tag i ett ljud från dem. Den sidan jag hittade beskrivningen på innehöll inget ljud från just den vi letar efter här.
Det finns uppgifter om en annan typ av automatiskt ringverk som användes för över 100 år sedan. Där nämns 160 klockslag i minuten. Alltså något långsammare än AGA-klockorna (180 slag/min) som i varje fall tills ganska nyligen användes vid en del plankorsningar. Men snabbare än Ericsson-klockorna, som typiskt slår 100 slag per minut.
Det är väl inte helt otänkbart att Siemens Läutesäule också hade en frekvens av ca 160 slag i minuten.
Det här låter mycket intressant det också! Stort tack för infon!
Men 160 klockslag i minuten blir ungefär 2 slag i sekunden. Blir inte det lite lite för ett ringverk egentligen. Det känns mer som att det passar dagens bomklockors takt.
Jämför man med kommentaren som Sune fick tag i så får jag en känsla av att det nog var fler slag i minuten än så - men jag kan ha hur fel som helst. jag bara tittar på konstruktionen av drivet till kläppen som åtminstone på bild ser precis ut som en elektrisk ringklockas.
jag får väl googla lite till och se vad som kan dyka upp.
Mvh
/Peter