Gamla ringklockors slaghastighet (Signaler/säkerhet)

av Peter Estelius, Tuesday, June 30, 2015, 22:22 (3518 dagar sedan) @ Peter Estelius

Det hade gått lite för lång tid för att kunna redigera mitt senaste inlägg så det får bli ett till.

Läste igenom texten på den tyska sidan med de olika klockorna och för denna Siemensklocka står alldeles i början så här:

"Den Nachteil des hohen Stromverbrauches des Hattemer’schen Läutewerkes vermieden Siemens & Halske durch die Konstruktion eines Läutewerks, das im Aufbau den Wechselstromweckern ähnelte, wie sie bis in unserer Zeit in Telefonapparaten üblich waren."

... eller klumpig översättning till svenska:

"Nackdelen med den höga strömförbrukningen hos de Hattmerska ringverken fick Siemens & Halske att skapa ett ringverk som i sin konstruktion liknade den vi har i växlströmsväckarklockor och på senare tid också i telefonapparater."

De här raderna tycker jag talar för att klockan faktiskt ringde på ett liknande sätt som en väcarklocka och borde då nog ha en ringfrekvens som är högre än 160 slag i minuten.

Jag får en bild av att ringandet liknade våra dagars brandlarmsklockor om än kanske inte lika starkt eftersom det kommenteras att vid starkt trafikerade övergångar var dessa klockor svåra att höra. (Både i Sunes text och i den tyska texten)

Vad säger expertisen? Vart hamnar vi?

/Peter

Hela tråden: