GHJ: Lite om framtiden och trafiken i stort (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Ante Svensson, Monday, August 10, 2015, 12:57 (3483 dagar sedan) @ Granis

Det är ju läge att satsa pengar på renoveringen av KlRJ 1. Loket är rätt i storlek och borde inte vara helt omöjligt. Det skulle också fungera bra som ångloksreserv. GHJ har ju visat att de klarar av stora projekt.
Norra infarten till Hesselby borde också bli förläng mot Slite.


Helt rätt. Men först måste det nuvarande avslutas: Stationen i Roma göras klar, inkl vändskiva, spår till denna och i o m det flytt av växel och förlängning av rundgångsspår, hållplatserna Munkebos, Nygårds och stickspåret till Tule grusgrop göras klara. Plus diverse andra "småsaker". Allt detta kräver resurser innan Nåt Nytt kan sättas igång (jag pratar "bara" om fasta anläggningar här). Men det kommer säkert att gå bra.

/ L G

Södra växeln i Roma bör flyttas ett tiotal meter söderut. Vi har inte pratat färdigt med regionen om hur detta ska kunna göras. Sen ska som sagt vändskivan byggas, liksom signalanläggningen med huvudljussignal mm. Återstår gör också vattentorn med anläggning för vattentagning. Vi ska koppla in oss på GJ:s gamla lokvattenbrunn här.

Annars är det en del signaltavlor som ska upp, plus plåtstins vid Nygårds, namnskyltar vid Roma, Kambshagtorp, Nygårds och Munkebos nya. Samt bantelefon Tule - Roma. Signalanläggningen vid Roma kungsgård ska färdigställas.

Men listan av kommande projekt är lång och vi ligger i startgroparna för en del: Pannan på KlRJ 1 Klintehamn ska besiktas och en åtgärdsplan upprättas. Arbetet med MÅJ XC 10 ska sättas igång. Vi ska färdigställa KlRJ F 307 och börja jobba med en passvagn till. Plus att vi ska bygga ett nytt ramverk till GJ C 46 så att renoveringen av den korgen kan avslutas.

Men större projekt som planeras är ny verkstad i Hesselby samt förlängning av banan ett stycke norrut över vägen Visby - Kräklingbo. Med tillhörande lindrivet vägskydd.

Vi har haft en fantastisk säsong hittills. Vi har en stor chans att i år spränga förra årets helårsresultat på 10 000 resande redan under sommaren. Detta med årets största trafikdag Tomtetåget kvar att genomföra. Vi kommer också att köra ett antal trafikdagar under september - december så Museijärnvägens dag har tappat sin roll som säsongsavslutning. Misstänker också att vi även nästa år har vår första trafikdag i februari så även vintern/våren 2016 går det tåg på Gotland. Vi har alltså hamnat i ett läge där helårstrafik är ett faktum.

Ante


Hela tråden: