GHJ: Lite om framtiden och trafiken i stort (Järnvägs- och Museiföreningar)
Och vem ska göra allt jobbet?
V E M ???
Ta inte i så att ni kräks.
Givetvis bygger alla prioriteringar på avvägningar av resurser, såväl lokalmässiga, personella och ekonomiska.
Som svar på Mattias fråga kan jag säga att det finns hål att fylla ekonomiskt och att den pågående säsongen innebär att vi kan se ljust på saker och ting. Vi räknar med att våra kommande projekt måste finansieras utifrån på olika sätt, men att ökade trafikintäkter ger oss större svängrum...
Vad gäller de projekt som listats i ett tidigare inlägg är tidsaspekten väldigt varierad. Roma kommer att utgöra prio ett i många avseenden och jobb som signaler och vändskiva siktar mot sommaren 2016. Annat har senare slutdatum. Vattentornet till Roma byggs hemma hos en medlem som har en stor hall där vi tidigare byggde avträdet. Det sistnämnda tog en dryg vecka... Vattentornet är avsevärt större men ska byggas i delar och transporteras till platsen. I Roma gjuts en grund på vilken en vattentank byggs in i en stålkonstruktion. Denna kläs sen in i träbyggnadens väggar. Byggnadens fasad bygger på originalritningen av det vattentorn som stod på platsen före 1920. Vad gäller hus och anläggning har vi knutit till oss en professionell byggnadsantikvarie/snickarproffs som gör stora arbeten semiprofessionellt. Han uträttade underverk med Roma stationshus och funkar som jättebra arbetsledare på plats. Mannens kunskaper om att återuppväcka gamla hus är otroliga liksom hans förmåga att kombinera de museala önskemålen med nutidens krav.
Loket Klintehamn måste få sin panna besiktad för att vi ska kunna göra en projektplan och jaga medel. Med största sannolikhet kommer vi att få skicka iväg pannan, alternativt tillverka en ny panna. Resten klarar vi. MÅJ XC 10 måste vi jaga delar till, en helt ny drivlina måste byggas. Där kommer vi att ägna en del tid åt att rita, klura, ringa på annonser etc. Återuppbyggnaden av motorvagnen kommer att ta tid. KlRJ F 307 har alla delar uppsågade men kräver fortfarande montering, GJ C 46 är något i samma stil. C 46 är utlagd på en medlem som gör det hemma i sin snickeriverkstad. Ramverket är enkelt och består av en ram av fyra U-balkar men det måste tillverkas innan korgen kan monteras eftersom korgens hörnstolpar är tappade i buffertbalkarna av ek. Buffert- och innerbalkar av ek tillverkas av renoveraren. Orignalbeslag etc. återanvänds. Axlar etc. monteras när vagnskorg +underrede återkommer till Hesselby.
Återstår verkstad och förlängning norrut som nämnts. Verkstaden är ett stort projekt som vi planerar att försöka genomföra i samma form som banutbyggnaden. Vi håller på att rita på verkstad och håller på att bryta ner önskelistan till en fungerande verkstad. Stora delar av det projektet måste göras av externa entreprenörer så där kommer det att kosta. Förlängningen norrut omfattar ett större anläggningsarbete, nämligen vägövergången norr om godsmagasinet. I övrigt lär den kunna genomföras av nuvarande organisation.
Ante