Infartssignal i Mosås, och ändå på något sätt blockpost (Signaler/säkerhet)
Jag skulle vilja beskriva det så här:
Det som sedan 1959 ’bara’ är en punkt med blocksignal(er), det betraktades fram till 1959 som en särskild plats, en [i]blockpost[/i]. En blockpost hade, liksom övriga typer av platser (då: driftplatser; sedan 1973: trafikplatser) ett särskilt namn med egen signatur.
Från 1907 kunde det finnas (manuella) blockposter mellan två stationer, en plats med huvudsignal, avsedd att dela upp sträckan mellan två stationer i flera delsträckor och därmed öka kapaciteten. Dessa blockposter hade alltså eget namn och egen signatur. När automatisk linjeblockering sedan infördes i större skala från 1930-talet, började man med att sätta upp det som från 1959 kom att kallas [i]blocksignal vid stationsgränsen[/i] (från 1994: [i]utfartsblocksignal[/i]), och den företeelsen kom också att betraktas som en blockpost. Sådana blockposter fick i regel namn efter den station vid vars stationsgränser de låg: Vid stationen [i]Mosås[/i] fanns en blockpost [i]Södra Mosås[/i] (Sams) vid stationens södra stationsgräns och en blockpost [i]Norra Mosås[/i] vid dess norra stationsgräns.
Om vi gör tankeexperimentet att använda den gamla termen blockpost på dagens utfartsblocksignal, så känns det i dag naturligt att tänka sig att den signalen utgör en blockpost bara i riktning ut från stationen. Men, rent tekniskt är det ju så att den i stort sett på samma ställe befintliga motriktade infartssignalen också har en form av blockfunktion, nämligen att avsluta den blocksträcka i motsatt riktning som har börjat vid den närmast föregående blocksignalen.
På bilden ser vi infartssignalen till stationen Mosås, och bilden antyder att ett sådant tekniskt synsätt var gällande när man bestämde att signalen skulle förses med en märktavla som angav både infartssignalens beteckning i Mosås ställverk, [b]F[/b], och signaturen, [b]Sams[/b], för den blockpost där blocksträckan från föregående blockpost slutade.
Det är oklart när denna typ av tekniskt synsätt på blockposter vid stationsgränsen upphörde att göra sig gällande på märktavlor. Men på senare bilder, från 1950-talet, har jag dock inte sett någon blockpost-signatur på märkskylt på en infartssignal. Det tyder på att man då hade bestämt sig för att - åtminstone trafikmässigt - betrakta en blockpost vid en stationsgräns såsom existerande bara i riktning ut från stationen.
Från 1959 upphörde alltså termen 'blockpost' att finnas i trafikreglerna (säo). Det hindrade dock inte att de f.d. blockposternas signaturer användes på märktavlor på blocksignaler långt in på 1970-talet. Sista sträcka med sådana gamla blockpost-signaturer på blocksignaler var Hallsberg pbg - Örebro S, där gammal linjeblockering med dvärgsignaler fanns kvar till 1977. Den motriktade dvärgsignal som vi ser på bilden (blocksignal vid Mosås stationsgräns mot högerspår) bör därför ha varit märkt med Sams ända fram tills dess, troligen [i]11 Sams[/i] eller [i]Sams 11[/i].
/up