Tre gröna i Mosås blev två gröna först 1964 (Signaler/säkerhet)
På den länkade ritningen från Mosås ser man en ändringsnotering från 28.11.64: "Sign. A1/2/3 ändr till A1/2". Det gäller tågväg a3, den från Örebro S nedspår till spår 2. Från infartssignal A visades fram till dess "tre gröna" till den fullånga tågvägen på det spår 2 som i motsatt riktning var huvudtågväg från Kumla. Inget konstigt med det -- enligt den äldre principen med vägsignalering användes ofta tre gröna för motsvarande tågväg på stationer vid dubbelspår.
År 1959 hade säo ändrats, så att principen med hastighetssignalering fortsättningsvis skulle gälla i stället för vägsignalering. "Tre gröna" skulle inte längre användas till fullånga tågvägar utan reserverades för korta eller avkortade tågvägar. Alla andra tågvägar med hastighetsbegränsning till 40 km/h skulle nu signaleras med "två gröna". I Mosås genomfördes förändringen alltså i praktiken först i november 1964.
(Vad jag vet var det i Djursholms Ösby som det längst visades "tre gröna" till en fullång tågväg, enligt vägsignaleringens princip. Först i slutet av 1970-talet slopades där "tre gröna" som signalbild vid tågväg från Stocksund uppspår till spår 8.)
En annan nostalgitripp för mig är konstaterandet att signaturen Ax (med det karaktäristiska kantiga A:et) har gjort en ändring 7.1.66 (fast det står inte vad ändringen bestod i). Jag var kollega med Sigvard Axelsson på 1980-talet under hans tid som signalkunnig på SJ:s trafiksäkerhetsenhet och därefter på Järnvägsinspektionen.
/up